Kunstenaars Hammam. Steaming Stories. Brussel
  • Kunstenaars Hammam. Steaming Stories. Brussel
  • KUNSTENAARS HAMMAM.STEAMING STORIES

    Videoinstallatie ‘Quand tu sors du Hammam, tu te sens comme un bébé’  | Lotte Knaepen

    De videoinstallatie ‘Quand tu sors du Hammam, tu te sens comme un bébé’ is een visuele interpretatie van de zintuigelijke ervaring van een hammambezoek. De beelden roepen een gevoel van geborgenheid, warmte en licht op. De audio refereert naar water als symbool voor reinheid en nieuw leven. Dit visueel gedicht is een ode aan de hammam als ruimte waarin je kan verdwijnen en je laten onderdompelen in een parallelle wereld.

    Het idee komt voort uit een interview van de videomaakster met een scrubster van Hammam Riad in Schaarbeek. Dit gesprek liet een grote indruk na. De scrubster nam haar mee in de wereld van de hammam, aan de hand van liedjes en poëtische, cryptische beschrijvingen. In dit interview gebruikte ze het beeld van ‘een baby’ om de zintuigelijke ervaring van de hammam te beschrijven. Deze beschrijving is het vertrekpunt van de installatie.

    Lotte Knaepen is een documentairemaker en verhalenverteller.  Ze studeerde aan Luca, School of Arts in Brussel en aan ESAP, Escola Artistica do Porto. Ze maakt vooral sociale film- en audioprojecten die zijn ingebed in de gemeenschap. Het artistieke werk wordt ingezet om sociale cohesie en actief burgerschap te stimuleren. Ze doet ook freelance camera, montage- en regieopdrachten.

     

    Installatie ‘HAMMAM - Ziel & lichaam’ | Abdellah M. Hassak

    Ziel en lichaam vormen een belangrijke combinatie in het collectieve geheugen en de geschiedenis van Marokko. De hammam, een belangrijke sociale ruimte, combineert beide elementen.  Dit dualisme van ziel en lichaam vormt het vertrekpunt voor de artiest. Hij onderzoekt op welke manier elementen van hammam, de immateriële aspecten zoals lichaamsverzorging en gebruiken maar ook de materiële aspecten zoals de architectuur, de inrichting en voorwerpen, zich in het collectieve geheugen nestelen, en ook aanleiding geven tot verbeelding, soms zelfs controversieel. De kunstenaar mengt in zijn werk een narratieve stijl met akoestische elementen. Hij neemt op auditieve wijze gesprekken op maar evenzeer ook de omgevingsgeluiden in de hammam zelf via hydrofoonmicrofoons, en verwerkt deze vervolgens digitaal. De luisteraar wordt zo meegenomen in een intieme en tegelijk collectieve klankreis.

    Abdellah M. Hassak is geluidskunstenaar, muziekproducer en projectmanager uit Casablanca (Marokko). In zijn artistieke praktijk wil hij de connectie maken tussen traditie en technologie, en bouwen aan ruimtes voor uitwisseling en verbinding.

     

    Fotografie ‘Shedding Skin’ | Yumna Al-Arashi

    "Na de VS verkiezingen van 2017 bevond ik me in een hammam in Noord-Afrika na het voltooien van een project over lokale vrouwen in de regio. Het nieuws van Trump's verbod op de immigratie van moslims luidde overal om mij heen, de xenofobie in mijn land had een recordhoogte bereikt en ik voelde me nog nooit zo ontheemd van het land dat ik thuis noemde. Ik was buiten Tunis en werd geschrobd door een vrouw die lachte om de hoeveelheid vuil dat van mijn lichaam afkwam. Ik voelde dat ze een laagje pijn verwijderde. Ik was omringd door allerlei soorten vrouwen, jong, oud, groot, klein, luid, stil - en toch waren we allemaal één. Deze ruimte was een thuis voor mij tijdens een van de meest onzekere momenten van mijn leven. In de hammam voelde ik me altijd al thuis. Ik schaamde me dat het vaak stereotiep wordt afgebeeld wordt door buitenstaanders - zij die het fetisjen, ons bestaan exotiseren, onze safe spaces, onze lichamen. Shedding Skin is een reactie op dit moment, een drang om vrouwen hun ruimtes en lichamen terug te claimen. Een oproep om samen te komen."

    Yumna Al-Arashi, dochter van een Jemenitische vader en Egyptische moeder, groeide op in de Verenigde Staten. Ze studeerde Social Inquiry aan The New School in New York City en haar artistiek werk werd ondersteund door onder andere The Magnum Foundation en National Geographic. Met een achtergrond in zowel journalistiek als mode, werkt ze vooral rond sociale kwesties zoals vrouwen-  en  mensenrechten. Haar werk wil ruimte creëren voor discussie door gebruik te maken van een esthetiek geïnspireerd door geschiedenis, natuur en de vrouwelijke vorm. Haar benadering van deze vaak delicate onderwerpen is verre van conventioneel, omdat ze er sterk van overtuigd is dat traditionele media vaak schadelijke stereotypen presenteert, vooral rond onderwerpen in verband met  het Midden-Oosten, als met de slachtoffers van mensenrechtenschendingen.

    Fotografie ‘Hammam Diaries’ | Mehdy Mariouch

    Hammam Diaries van Mehdy Mariouch neemt ons terug in de tijd. De kunstenaar dompelt ons onder in herinneringen begraven in ons kindergeheugen door foto's met een zeldzame en uitzonderlijk emotionele kracht. De banken van de hammams als magische plaatsen waar bleke en vluchtige schaduwen de damp kruisen die alle hoeken van de ruimte bestrijkt, waar het water zijn gebruikelijke pad vervolgt en de silhouetten de hele dag door paraderen. Met deze beelden dringen we binnen in een intieme wereld van deze openbare ruimte. Een plaats van sociale ontmoetingen waar momenten van rust en vermoeidheid, vreugde en verdriet, nostalgie en opgewektheid, melancholie en euforie ontstaan. Het project is een integraal onderdeel van een reeks fotografische projecten die geheugen en verlatenheid bestuderen. Hammam Diaries is een uitdaging voor de kunstenaar. Vanuit zijn sociologische blik, documenteert Mehdy Mariouch via zijn lens, intieme momenten van mensen die bijna naakt zijn, maar ook momenten van culturele overdracht en sociaal erfgoed.

    Mehdy Mariouch studeerde eerst beeldende kunst en grafisch ontwerp aan de Fine Arts School in Casablanca, voordat hij startte met fotografie. Zijn praktijk onderzoekt de grens tussen fotojournalistiek en kunst. Hij heeft bijgedragen aan verschillende kranten en tijdschriften.

     

    Hammamrituelen Marokkaans bruidskoppel | Fotografie: Claudia Zen Karan & Video: Bader Shashit

    Fotografe Claudia Zen Karan en videograaf Bader Shashit maakten in opdracht van HAMMAM.STEAMING STORIES een foto- en videoreportage van rituelen van een Marokkaans bruidskoppel. Met een traditionele toeterende bruidsstoet én een échte bruid. Het bezoek van de bruid aan de hammam is een onderdeel van de huwelijksceremonie. Dit is een hele ceremonie waar oudere vrouwen uit de familie en eventueel ook nieuwsgierige buurvrouwen de bruid vergezellen om haar te wassen. De bruid is gesluierd met een mooi kledingstuk van kop tot teen, en wordt vervolgens geleid en gevolgd door al haar vrouwelijke familieleden en vrienden naar de dichtstbijzijnde hammam (die meestal op loopafstand is). De ouderen zingen de Slaat was-Slaam  (lofprijzing) en traditionele, betekenisvolle liedjes terwijl ze achter haar aanlopen en eindigen met de zaghritta (het Marokkaanse woord voor een cultureel geluid gemaakt door de beweging van de tong in de mond). Ze doen dit zowel van als naar de hammam om de bruiloft verder bekend te maken. In de hammam worden allerlei badrituelen uitgevoerd voor de bruid om haar schoonheid te revitaliseren en tegelijkertijd geniet iedereen ervan zichzelf te verfrissen.

    Claudia Zen Karan is fotografe en focust zich vooral op de Marokkaanse gemeenschap die in België leeft. Ze fotografeert Marokkaanse feesten op vraag maar presenteert ook artistieke realisaties.  Jaarlijks bombardeert ze zichzelf tot 'nomade van de ramadan' en legt die dan vast in beeld en woord.

    Bader Shashit is een jonge talent met een grote passie voor film en fotografie. Hij is graag creatief bezig met het bedenken en regisseren van video’s. Zo maakte hij kortfilms en muziekvideo’s voor onder andere NTGent.